Friday 8 April 2011

Memberi Maaf : Sangat Mulia di sisi Allah


Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi s.a.w., Rasulullah bersabda:
Musa bin Imran bertanya: "Hai Tuhanku, siapakah hambaMu yang paling mulia di sisiMu?
FirmanNya: "Siapa yang mengutamakan kemaafan sedangkan dia mampu untuk membalas kejahatan org lain."
Seseorang itu sepatutnya bersedia, redha, sabar di saat hati yang dihiris dengan kesedihan.
Kita selalu alpa bahawa setiap orang yang telah menambah nilai erti kehidupan kita akan berakhir. Mereka akan pergi meninggalkan kita. Atau kita yang akan berjauhan meninggalkan mereka.
Hari ini kita telah menjadi seseorang. Kita telah menemui pelbagai ragam manusia yang mungkin menyakitkan, mungkin juga menggembirakan. Kita telah pelajari sebuah kehidupan yang sebenar.

Adakah anda berterima kasih kepada mereka? Yang pernah menambah asam garam gula dalam resepi kehidupan ini?
Seringkali kita mendengar, "manusia tidak pernah lari dari buat kesilapan", untuk kita sentiasa mengaku bahawa setiap insan tidak sempurna dirinya. Lantas menjadikan "manusia belajar melalui kesilapan", walaupun yang membuat kesilapan itu adalah orang lain.
Kadangkala kita rasa sakit hati atas perbuatan seseorang itu. Mungkin sakitnya hati itu tidak dirasai oleh orang yang menyakiti.

Namun sedarkah kita bahawa dia mungkin telah mengajar kita erti kehidupan atas perbuatan melukai hati kita? Mengapa kita terlalu keras hati sehingga terlalu mahal harga kemaafan kita?
Mengapa seseorang itu merumitkan lagi masalah dengan tidak memaafkan? Sedangkan, lebih mudah menyelesaikan masalah yang rumit itu dengan memaafkan?
Tahukah kita bahawa Rasulullah saw. telah menjadi orang yang berjaya kerana dirinya yang sangat pemaaf? Baginda dibenci, Baginda dicaci, didengki, namun kerana memahami semua itu adalah hakikat manusiawi, Baginda memaafkan.
Walaupun Rasulullah itu maksum, bersih hati jiwanya, dan kita tidak mempunyai ciri-ciri tersebut. Tapi bukankah nabi untuk kita mencontohinya?
Disini kita harus tanya diri kita sendiri/analisis(muhasabah diri) siapalah kita & berhakkah kita untuk tidak memaafkan orang lain walhal Rasululllah yang mulia itu sendiri memaafkan kesalahan orang yang menganiaya baginda?
Dan bila kita tidak memaafkan orang lain, perhubungan silaturrahim itu akan terputus & kita sudah menjadi faktor(penyebab) terputusnya persaudaraan? Adakah anda ingin menjadi orang yang memutuskan persaudaraan yang mengakibatkan anda rugi.
Sesungguhnya amat rugilah orang yang memutuskan persaudaraan, ini kerana Allah telah berfirman yang membawa maksud:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat." - [Al-Hujurat : 10]

1 comment:

Ana said...

alhamdu...tq Allah mgizinkan aku mjengah gudang ilmuMu. rahmat Allah buat ustadz n smua yg menyayangi..:)

Fans

Update Facebook dengan Islamic